Alapesetben azt mondjuk, hogy a réz és alumínium (Alu) vezetéket ha lehet ne kössük össze, mivel a két fémnek eltérőek a fizikai tulajdonságai. Számos tűz eset volt és valószínűleg még lesz is, ami az Alu és réz vezetékek hanyag, nem törődöm összekötéséből fog adódni. Sok esetben látjuk, hogy a rezet az alumínium vezetékkel összesodorják és szigetelőszalaggal lerögzítik, vagy csavaros sorkapocsba (csoki) rögzítik. Azt leszámítva, hogy ezek a kötési megoldások sem fizikailag, sem szakmailag nem állják meg a helyüket, használatuk kifejezetten tiltva van.
De tulajdonképpen miért?
A válasz egyszerű. Nem biztosítanak kellően stabil és szoros csatlakozást, illetve a réz és az alumínium között elektrokémiai korrózió alakul ki. Ezek miatt az átmeneti ellenállás e ponton megnő. Ez pedig terhelés alatt túlmelegedéshez, akár gyulladáshoz is vezethet, még mielőtt a védelmi készülék egyáltalán megszólalna.
De akkor, hogyan kössük az alumínium vezetéket össze a réz vezetékkel, ha ezt semmiképp nem tudjuk elkerülni?
Szerencsére a WAGO által gyártott vezeték összekötő elemek közül van pár amit használhatunk, de csak Alu-Plus kontaktpasztával együtt.
Megengedett vezeték összekötők:
– 2273-as és 773-as sorozatú vezeték összekötők
– 224-es sorozatú csillárkapcsok
– 222-es sorozatú univerzális vezeték összekötő
– Classic sínre szerelhető sorkapcsok
Az Alu-Plus kontaktpasztával minden csatlakozási pontot kikell teljesen tölteni.
Más kötőelem (pl. 221-es wago) használata tilos, még Alu-Plus kontaktpasztával is!
Fontos észben tartani, hogy munkánk azzal nem ért véget, hogy a helyes kötést, gondosan létrehoztuk. Az áramkört az Alu vezetékre kell lebiztosítani, figyelembe véve azt is hány vezeték fut egy nyomvonalon stb., de erről majd később ejtünk szót egy másik cikkben.
MegjelöltAlumínium, kötőelemek, réz, villanyszerelés, wago