Alapesetben azt mondjuk, hogy a réz és alumínium (Alu) vezetéket ha lehet ne kössük össze, mivel a két fémnek eltérőek a fizikai tulajdonságai. Számos tűz eset volt és valószínűleg még lesz is, ami az Alu és réz vezetékek hanyag, nem törődöm összekötéséből fog adódni. Sok esetben látjuk, hogy a rezet az alumínium vezetékkel összesodorják és szigetelőszalaggal lerögzítik, vagy csavaros sorkapocsba (csoki) rögzítik. Azt leszámítva, hogy ezek a kötési megoldások sem fizikailag, sem szakmailag nem állják meg a helyüket, használatuk kifejezetten tiltva van.
De tulajdonképpen miért?
A válasz egyszerű. Nem biztosítanak kellően stabil és szoros csatlakozást, illetve a réz és az alumínium között elektrokémiai korrózió alakul ki. Ezek miatt az átmeneti ellenállás e ponton megnő. Ez pedig terhelés alatt túlmelegedéshez, akár gyulladáshoz is vezethet, még mielőtt a védelmi készülék egyáltalán megszólalna.
De akkor, hogyan kössük az alumínium vezetéket össze a réz vezetékkel, ha ezt semmiképp nem tudjuk elkerülni?
Szerencsére a WAGO által gyártott vezeték összekötő elemek közül van pár amit használhatunk, de csak Alu-Plus kontaktpasztával együtt.
Megengedett vezeték összekötők:
– 2273-as és 773-as sorozatú vezeték összekötők
– 224-es sorozatú csillárkapcsok
– 222-es sorozatú univerzális vezeték összekötő
– Classic sínre szerelhető sorkapcsok
Az Alu-Plus kontaktpasztával minden csatlakozási pontot kikell teljesen tölteni.
Más kötőelem (pl. 221-es wago) használata tilos, még Alu-Plus kontaktpasztával is!
Fontos észben tartani, hogy munkánk azzal nem ért véget, hogy a helyes kötést, gondosan létrehoztuk. Az áramkört az Alu vezetékre kell lebiztosítani, figyelembe véve azt is hány vezeték fut egy nyomvonalon stb., de erről majd később ejtünk szót egy másik cikkben.